Folie1.JPG

My jsme se do Uruguaje a zvláště do Colonia vypravili  z Buenos Aires, protože nám bylo doporučeno jako jedno z mála zachovalých historických měst v této oblasti. Výjimečně pochmurné počasí se doslova nabízelo ztrávit alespoň část dne cestou po moři, pěkně v teple…Pohled na moře nybyl ale moc vábný, protože delta Rio de la Plata je stokou pro všechno možné. Místní obyvatelstvo, ať z argentinské nebo uruguajské strany musí za koupáním vyrazit nejméně 100 kilometrů daleko.

Folie2.JPG

Cesta začala ale úplně jinak něž pohodově. Nejen že celníci vám přepečlivě prověřili cestovní dokumenty a vše si v nich pěkně pomalinku přečetli, ale rozebrali nám i zavazadlo, byť jen příruční.  Úřady vedou na obou stranách,  mezi Argentínou a Uruguají,  nepsanou ale vyhlášenou válku. Z hospodářských důvodů si oba státy hájí vlastní produkty a vše co je trochu hodnotné, dokonce i potraviny, se musí proclít.

Folie3.JPG

Sotva jsme si na lodi vybrali sál s příjemnou teplotou (jinak bylo všude zima díky přehnanému aircondition) a usedli do pohodlných pulmanových křesel, tak se lod roztřásla nad vše hlasitým hlášením: „Mistr Chiri okamžitě ke kapitánovi, opakuji  Chiri  ke kapitánovi!“  Samozřejmě, že s náma trhlo, když jsme realizovali, že se jedná o Jiří po španělsku. Ačkoliv jsem na záměnu příjmeního s křestním jménem byl zvyklý, byl to divný povit. Nastoupil jsem tedy cestu lodí ke kapitánovi, kam jsem se dostal až po několikátém vyptávání a během mé poutě stále neúnavně hlásili, že se mám dostavit…Kapitán byla urostlá důstojnice, přivítala mě mile a prověřila, zda jsem Chiri. Uvedl jsem své jméno na pravou míru, ale pořád jsem netušil o co jde. Bylo to ale jednoduché: při tom celním bordelu a šacování jsme v rozčílení nechali oba pasy ležet u celníků…

Folie4.JPG

Vysokorychlostní loď typu CAT už pomalu přistávala, když jsem s oběma pasy dorazil zase až na místo odkud jsem se ke kapitánce vypravil...

Folie10.JPG

V přístavu už na každou loď čekají desítky autobusů, které pak vezou Argentínce na velké nákupy do Montevidea. Pozemní cesta je totiž podstatně levnější než přímá loď  z Buenos Aires do Montevidea, hlavního města Uruguaje.

Folie12.JPG

Z přístavu Colonia je to do městečka, asi půl hodiny pěšky. Dnes čítá něco víc než 26000 obyvatel a je zde o 1000 žen více než mužů, jak zdůrazňoval náš tištěný průvodce.  1968 bylo ex offo  rozhodnuto renovovat historické jádro a již 1995 se centrum Colonia stalo kulturním dědictvím UNESCO.  Hlavní ulice je roubena převážně restauracemi, které lákají na typickou parillu,  vyslovované v dialektu pariša, kterou jsme už poznali a rádi objednávali v Argentině. Ohromné porce jsou standartem, rozdíly v ceně jsou dány jen kvalitou masa a podílem mezi čerstvým grilovaným masem a uzeninami různých chutí. Samozřejmě jsme neodolali a zavítali do jedné z restaurací. Jídlo nezklamalo, navíc jsme vyřídili zanedbanou poštu - WiFi zdarma je zde všude samozřejmostí – vždyť velká část lidí v centru byli turisté, převážně z Argentíny.

Folie13.JPG    

Procházka městem vedla nejprve k největšímu místnímu kostelu Santissima Sacramento, na kterém je zvlášť cenný jeho původní portál a stařičké varhany . V okolí kostela jsou jako by náhodně zaparkována strará auta. Tyto veteráni malebně dokreslují ráz středu Colonie a jsou vítaným motivem pro originální fotografie.  Jako zapřísáhlý veteránista bych je raději viděl renovované a zprovozněné, zatím co takhle tam rezavěly a jednou se stanou šrotem.

Úplnou náhodou byly na náměstí během kanalizační sanace objeveny  stopy původního osídlení v 17.století,  pravděpodobně ale i do doby před objevením Ameriky.  Po cestě jsme narazili na „růžový dům“ Casa de Nacarello, čili casa rosata – v perfektním stavu z roku 1750, kdy v Colonii vládli Portugalci. Další historické domy jsme minuli na Calle de los Suspiros.

Zbytky hradeb a pevnosti jsou spolu s arénou pro býčí zápasy byly  dalším cílem naší procházky.  Aréna, která je postavena v maurském stylu přesto nese některé typické rysy pařížské secese, byla tehdy postavena narychlo a značně nekvalitně.  Je to poznat na poddimenzovaných nosnících, schodištích a stěnách. Podle mého neodborného dojmu je odsouzena k definitivní zkáze, což je vlastně škoda. Její historie je neméně prazvláštní. Stavbu si na přelomu 20. stoleté financovali sami občané  z nejvyšších vrstev Colonie, ale nepočítali s brzským zákazem býčích zápasů. Zatímco se první zápasy konaly v lednu 1910 s ohromnou pompou a za účasti nejlepších toreadorů světa, tak zánik byl programován politickou iniciativou.  V aréně se konalo celkem nějakých  10 zápasů.  Již za krátko byly v Uruguaji býčí zápasy zakázány. Od té doby je stavba mimo provoz, je  velmi ledabyle „konzervována“, takže se pomalu ale jistě rozpadá.   Oplocení je na několika místech defektní, takže „umožňuje“ přístup i obligátní fotografování.  Námětů bylo hodně…

Folie14.JPG

Nechybělo moc a loď zpět do Buenos Aires nám málem ujela a my bychom nestihly večerní odlet do Evropy. Pozdní příchod k lodi měl i jeden pozitivní efekt. Celní ani pasová kontrola se nekonala, protože to úředníci předčasně zabalili.

Naše cesta kolem světa štastně zkončila, zbývalo přežít dlouhý let nevlídnou linkou KLM a nad údaji o cestě zavzpomínat, jak to bylo nádherné… za perfektní organizaci děkujeme organizátorovi www.alcatravel.cz...Letadlem jsme urazili  88,5 h…68 500 km, soukromým autem 12 h…800 km  (USA), autem s řidičem a průvodcem 70 h, minibusem s průvodcemi 55 h. lodí 2 h speed boat (Uruguay), shinkanzen po Japonsku 20 h…ca. 2800 km